Madsafari på Det Fynske Dyrskue

På dyrskuets nye Madsafari kan gæsterne i år komme på guidet tur rundt til de mange boder med lokale madvarer, specialprodukter og delikatesser. Undervejs fyldes kurven med friske varer, og bagefter står unge kokkeelever klar til fremtrylle et spændende måltid. Tilmelding til Madsafari sker på dagen på Fødevaremarkedet.

Ét sted på den store Dyrskueplads midt i Odense står alle landbrugets prægtige dyr på rad og række; et andet sted lokker skuets Fødevaremarked med alskens råvarer og lokalt produceret fødevarer og delikatesser. Så hvad er mere oplagt end at invitere på madsafari – en sanselig rejse udi dansk landbrug og dansk gastronomi? Og det er netop, hvad Det Fynske Dyrskue i år inviterer gæsterne med på.

For miljø- og naturkonsulent Birthe Thordahl Christensen, som er ansvarlig for Det Fynske Dyrskues Fødevaremarked, og som har været med til at udvikle Madsafari, er sammenhængen mellem dyrskue og madsafari klokkeklar:

– Dyrskuet er det oplagte sted at vise rejsen fra jord til bord. Gæsterne kommer her helt tæt på landbrugets dyr – de kan høre dem, lugte dem, klappe dem og få en snak med landmændene. Samtidig kan de undervejs gøre holdt ved Fødevaremarkedets mange boder og Dyrskue-restauranten og nyde de mange lækre produkter, som alle har deres ophav på markerne og i staldene ude hos landmændene. Det er dyrskuets styrke, og denne oplevelse giver vi nu ekstra kraft ved at invitere på madsafari, siger Birthe Thordahl Christensen.

Kurven fyldes og kokkeelever står klar
I små hold begiver de tilmeldte dyrskuegæster sig under ledelse af en gastroguide rundt og besøger de mange boder og stande på Fødevaremarkedet. På turen bliver der rig mulighed for en snak med de lokale producenter og ildsjæle, som står bag de mange madvarer og specialprodukter, som tæller alt fra øl, olie, mel, ost, salt, sennep og saft til kød, pølser, honning, vin, spiritus, bolsjer, chokolade, karameller og is.

Mens snakken går, fyldes kurven med et udvalg af varer, og efter endt safari står unge kreative kokkeelever fra Kold College klar til at tilberede et spændende måltid af de indkøbte varer. At netop de unge kommende kokke er hyret ind til opgaven, er ingen tilfældighed.

– De unge kokke er jo fremtidens madsnedkere. De er den kommende generations mad-ambassadører. Det er dem, som skal bære historien videre om dansk landbrug og danske råvarer og fødevarer og om smag, kvalitet og bæredygtighed, siger Birthe Thordahl Christensen.

En trend, som breder sig
Med det nye tiltag om Madsafari rammer Det Fynske Dyrskue lige ned i en trend, som hastigt breder sig både i de danske stjernerestauranter og de danske spisestuer, nemlig lysten til at bruge tid og penge på at opsøge madvarer og specialprodukter fra lokale producenter, gårdbutikker, fødevarefællesskaber og de lokale supermarkeder.

Og det bliver der masser af muligheder for på Det Fynske Dyrskue.